Sepatah dua Kata


New World? apa ada dengan New World yang dimaksudkan?. Ia adalah salah satu perubahan ke arah sesuatu yang lebih baru. Yang lebih "World" seperti kata MAWI. Supaya menjadi lebih baik dari hari ini. Adakah cita-cita aku untuk mencipta New World akan termakbul? Dengarkanlah celoteh dari aku,Painapple. To all Pembaca-pembaca yang sudi bersama untuk sedikit masa...

WELCOME TO MY WORLD!

Monday, June 11, 2012

Pembekuan PTPTN UNISEL dan KUIS

Assalamualaikum kalian,

Rasa terpanggil untuk membicarakan tentang apa yang terjadi baru-baru ini. Iaitu isu Pembekuan PTPTN terhadap Unisel dan KUIS. Kedua-kedua institusi pengajian ini merupakan dibawah kerajaan Negeri Selangor. Tujuan penarikan ini adalah hanya sebagai ujian kepada kerajaan negeri Selangor yang diketuai oleh Pakatan Rakyat. Ini kerana Pakatan Rakyat telah membuat manifesto bahawa mereka akan membatalkan PTPTN setelah menawan Putrajaya pada PRU-13 nanti.

Reaksi kemudian,

Kerajaan Selangor selepas itu telah membuat keputusan untuk mencairkan assets selangor untuk menampung kos perbelanjaan tersebut. Ramai mahasiswa/mahasiswi menyatakan hasrat untuk berpindah ke institusi pengajian lain akibat dari kerisauan dari tindakan kerajaan pusat terhadap pembekuan PTPTN sedangkan mereka perlu untuk membayar yuran di atas pengajian mereka di UNISEL dan KUIS.

Apa pandangan aku?.

Bagi aku, sebagai pemerhati, tindakan yang dilakukan adalah sangat kebudak-budakan. Ini sendiri dipersetujui oleh seorang ahli politik ternama, iaitu Ahli Parlimen Rembau, saudara Khairy Jamaluddin di dalam Twitter beliau yang mengharapkan agar politik kotor ini diberhentikan. 

Mengapa?

Dari segi apa yang aku paham dari manifesto Pakatan Rakyat adalah selepas menawan Putrajaya. Itu saja. Kena pahamkan di situ. Tidak pula aku kata PR ni semua betul. Bagi pendapat aku, untuk kali ini, secara jelasnya mahasiswa/mahasiswi KUIS dan Unisel dizalimi.

Buat sesuatu yang disayangi, pasti kita akan dibalas dengan kasih sayang. Kalau kita buat sesuatu yang dibenci, sudah pasti kita akan dibenci.

p/s: dengar cerita PM nak buat BR1M pusingan kedua. wah, dapat beli novel baru lagi lah ni. :D

1 comment: