Sepatah dua Kata


New World? apa ada dengan New World yang dimaksudkan?. Ia adalah salah satu perubahan ke arah sesuatu yang lebih baru. Yang lebih "World" seperti kata MAWI. Supaya menjadi lebih baik dari hari ini. Adakah cita-cita aku untuk mencipta New World akan termakbul? Dengarkanlah celoteh dari aku,Painapple. To all Pembaca-pembaca yang sudi bersama untuk sedikit masa...

WELCOME TO MY WORLD!

Friday, May 11, 2012

Pesona Harapan

Assalamualaikum Kalian,

Aku rasa dah beberape kali aku berbloging waktu-waktu awal pagi camni. Mungkin ilham datang melimpah ruah tatkala waktu sunyi sepi sebegini. Otak sentiasa memikirkan madah-madah kehidupan yang kita lalui dari hari ke hari. Keletihan bekerja, berjuang berlumba-lumba pada siang hari ditutup oleh situasi malam yang tenang damai.

Sungguh awan itu wujud, namun tiada siapa mampu untuk menggapai.

Ada yang tidak percaya akan HARAPAN ataupun HOPE. Hope adalah sesuatu perkara yang amat berbahaya untuk bermain dengannya. Boleh jadi ianya merosakkan jiwa, boleh juga menjadi unggun bara dalam mencapai sesuatu. Aku gariskan satu aturlangkah sebelum seseorang itu boleh mencapai kepuasan kejayaan yang maksimum, iaitu:

Harapan - -------> Usaha ------------> Kejayaan/Kegagalan.

Bermula dari secebis harapan, disinilah terhasilnya proses impian. Kemudian dari impian itu menjadi pencetus kepada kita untuk mula berusaha bagi menjadikan impian itu suatu kenyataan. Tak kira lah sama ada untuk memliki sebuah rumah yang besar, atau menang  sesuatu pertandingan. Semuanya adalah terhasil dari secebis harapan. Namun, perlu diingat, terkadang harapan juga boleh menghancurkan jiwa. Bagaimana ianya boleh terjadi?. Apabila si pengharap terlalu berharap akan sesuatu sehingga ia mengorbankan seluruh harta atau jiwa raga untuk mendapatkan impiannya tetapi dipengakhiran padanya hanyalah sejuta kekecewaan. Ada yang sanggup bunuh diri bagi mempamerkan betapa kekecewaan yang dihadapi olehnya kepada masyarakat umum.

Itu satu tindakan bodoh! Memang BODOH!

Kalaupun kita gagal, tak bermakna kita akan gagal selamanya. Cuba lihat bagaimana tokoh-tokoh terdahulu gagal, bangkit, gagal, dan terus bangkit. Alexander Graham Bell yang telah beberapa kali gagal dalam mencipta Telefon. Harapan beliau untuk mencipta sesuatu yang bermanfaat akhirnya terhasil untuk kali yang ke 32. Bayangkan hanya untuk mencipta SATU benda, perlukan kegagalan sebanyak 31 kali. Takkan la Loser benar korang sampai gagal pada satu benda sama bebeberapa kali terus buat tindakan drastik yang kadang-kadang tak masuk akal, ada yang sampai nak tarik nyawa sendiri.


Apa sudah rasa nak amek alih tugas tuhan ke aper?

Itu belum cerita pasal Pak Cik KFC yang beberapa kali gagal dalam memperkenalkan ayam gorengnya pada pelabur-pelabur sebelum terhasilnya KFC yang sehingga kini gah dipasaran. Yang mempunyai beribu cawangan di seluruh dunia. Nak jual ayam jer k0t......

Harapan Kayu
Yang kecil jangan disangka tak berharga
Yang Sedikit usah disangka tak bernilai
Dari yang rapuh,
Menjadi kukuh,
Dari yang kukuh,
Menjadi Rapuh,
Tiada yang kekal,
Tiada yang sangkal,
Sangka kelam, 
Hendaknya sinar,
Unggun Bara, Menjadi punca.
Disiramnya diesel,
Maraklah ia,
Disiramnya Air,
Padamlah ia.
Sematkan semangatmu, dalam jiwa,
Burulah kehidupanmu, dalam onak nestapa.
Hidang padamu, generasi tak alpa.

p/s: sedih memikirkan generasi sekarang, yang tua tak dihormati, yang muda dipijak-pijak. =_="

No comments:

Post a Comment