Sepatah dua Kata


New World? apa ada dengan New World yang dimaksudkan?. Ia adalah salah satu perubahan ke arah sesuatu yang lebih baru. Yang lebih "World" seperti kata MAWI. Supaya menjadi lebih baik dari hari ini. Adakah cita-cita aku untuk mencipta New World akan termakbul? Dengarkanlah celoteh dari aku,Painapple. To all Pembaca-pembaca yang sudi bersama untuk sedikit masa...

WELCOME TO MY WORLD!

Sunday, May 20, 2012

Gunung Ledang

Assalamualaikum Kalian,

Ucapan salam mukadimah bicara. Kesempatan baru-baru ni dapat juga merasai pengalaman mendaki gunung buat pertama kalinya. Sungguh amat penuh dengan kenangan yang bolehkan aku sentiasa ingati dalam menggamit arus hidup untuk akan datang. Gunung pertama yang aku tawan adalah Si Legendary Ledang. Pada ketinggian 1276meter dihiasi dengan kecantikan flora dan fauna di dalamnya. Sangat cantik dan indah ciptaan Nya.

Tak kurang juga dengan cabaran-cabaran sepanjang perjalanan yang menyempurnakan episod sebuah pendakian.

Akur untuk aku tak dapat menafikan aku hampir saja tertewas dengan si Ledang waktu tu. Kejang otot kedua belah kaki menduga ketabahan aku untuk meneruskan pendakian. Namun beberapa prinsip hidup yang aku pegang iaitu aku haramkan untuk diri aku menjadi pelembab buat yang lain. Diheretnya kaki aku dalam kesakitan, pergh kalau takde sebab takkan aku buat camtu.

Satu langkah demi satu langkah. Akhirnya ke puncak juga.

Alhamdulillah, sangat-sangat bersyukur dengan keizinannya dapat juga aku sampai ke puncak gunung Ledang. Bawahnya berkabus, di sekelilingnya penuh dengan kehijauan Bumi Johor. Disambut pula dengan dentuman meriam dari latihan ketenteraan di kaki gunung seumpama menyambut kejayaan kami ke puncak Ledang. Rasa bersyukur yang amat, segala keletihan terasa terbalas dengan hirupan sejuk udara pada ketinggian lebih 1000meter dari paras laut. Selat Melaka, laluan dagangan tersibuk juga menghiasi pandangan kami di sana.

Terima Kasih Ya Allah kerana memberikan kesempatan ini untukku.

Ledang Si Puteri
Bermula dari satu,
Illusi dari dua,
Langkah ku laju,
cuma kan merana,
Mitos ceritamu,
terselit betulnya,
Satu peristiwa,
Seribu jalan cerita,
Lihat ke bawah pabila di atas,
jangan mend0ngak mendambakan puja,
Kisah Kera dapat kan bunga,
Masakan nikmat jika jahil padanya.
Melangkahlah,
Melangkahlah,
Melangkah,
Di sana terus melangkahlah..

No comments:

Post a Comment